odwiedź nasze salony akustyki słuchu

ul. Bobrowiecka 9, Mokotów, 00-728 Warszawa

tel. 22 826 53 31zobacz mape


ul. Jadźwingów 9, Mokotów, 02-692 Warszawa

tel. 22 299 15 45zobacz mape

zobacz mape kontakt skype

NFZ logo

Posiadamy umowę z NFZ

dr_Tomasz_Broda

Ważne, by wady słuchu wykryć jak najwcześniej - mówi dr Tomasz Broda, specjalista z NZOZ Słuchmed

Badania wskazują, że 1-2 na 1000 dzieci w Polsce rodzi się z niedosłuchem. Ale są też niedosłuchy, które pojawiają się później - od 3. do 5. roku życia, czy też w okresie dojrzewania. Te zwykle zauważają rodzice, przedszkolanki albo nauczyciele w szkole.

Na szczęście wszystkie dzieci, które przychodzą na świat, poddawane są przesiewowym badaniom słuchu (program wprowadzony przez Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy). Dzięki tym badaniom, specjaliści mogą wykryć wadę słuchu w miarę wcześnie i ustalić sposób leczenia małego pacjenta.

W Lublinie hitem ostatnich dni okazały się zajęcia z logorytmiki, prowadzone przez NZOZ Słuchmed - Centrum Diagnostyki, Terapii i Rehabilitacji Słuchu i Mowy – pierwsze takie w naszym regionie.

Logorytmika polega na połączeniu terapii logopedycznej z rytmiką i oddziaływaniu na sferę słuchową, słuchowo-ruchową i ruchową niedosłyszącego malucha – tłumaczy dr Tomasz Broda, kierownik NZOZ Słuchmed. Jej głównym celem jest korygowanie wad mowy i zaburzeń słuchu, a przy tym u wrażliwienie na cechy wspólne muzyki i mowy, takie jak: rytm, melodia, tempo, dynamika czy barwa dźwięku - tłumaczy.

logorytmika

Zajęcia z logorytmiki pomagają korygować wady mowy i zaburzenia słuchu. Dzieci również dobrze się na nich bawią.

Zajęcia prowadzone są w małych 4-5 - osobowych grupach i adresowane do maluchów od 3 do 6 roku życia. Tak naprawdę wszystko zależy od predyspozycji małego pacjenta – mów dr Broda.

Dzieci poprzez naśladowanie uczą się sprawnie wykonywać ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne i słuchowe. Maluchy chętnie biorą udział w takich zajęciach, bo dla nich to dobra zabawa. W programie są zajęcia z piłką czy gra na instrumentach perkusyjnych. Większość ćwiczeń słuchowo-ruchowych organizuje muzyka, jest ona nieodłącznym ich elementem.

Dzieci z niedosłuchem często wiedzą, jak powinny mówić, ale mają duże opory przed komunikacją, zwykle dlatego, że siebie nie słyszą. Te zajęcia pozwalają im nabrać pewności siebie - przekonuje specjalista.

Czy dzieci niedosłyszące mają szansę na „normalne” życie? Oczywiście, w głównej mierze dzięki możliwościom, jakie daje współczesna medycyna i technologia, mam na myśli m.in. wysokiej jakości aparaty słuchowe - mówi dr Tomasz Broda.

Nowoczesne aparaty słuchowe dają ogromne możliwości, dostarczają dźwięk o coraz czystszym brzmieniu, zapewniają komfort słuchania i rozumienie mowy. Dlatego większość dzieci może osiągać korzyść z ich stosowania. Są aparaty, które można zakładać już kilkumiesięcznym maluchom.

Ważne, by uszkodzenie słuchu wykryć jak najwcześniej. Temu służą badania przesiewowe noworodków, wykonywane tuż po urodzeniu, pozwalają rozpoznać wrodzoną głuchotę pochodzenia genetycznego i niegenetycznego.

Maluch powinien zostać zdiagnozowany do 6 miesiąca życia. Chodzi o to, by jak najszybciej zacząć terapię i oswajać malucha z aparatem słuchowym – wyjaśnia kierownik NZOZ Słuchmed.

Trudniejsze do wykrycia są niedosłuchy lekkie i średnie, na poziomie 40–60-decybeli. Na początku dziecko reaguje na większość dźwięków. Z czasem rodzic zaczyna jednak zauważać, że jego pociecha np. nie słyszy szeptów. Niedosłuch może być tez przyczyną opóźnionego rozwoju mowy u dziecka.

Pamiętajmy! Uszkodzenie słuchu nie musi ograniczać rozwoju, możliwości komunikowania się, nauki i pełnego uczestniczenia w codziennym życiu. Dziecko z wadą słuchu może, przy pomocy rodziny i przyjaciół, prowadzić aktywne, radosne życie, jak jego rówieśnicy.

Badania przesiewowe słuchu to podstawa

Rozporządzenie ministra zdrowia z 22 października 2010 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 208, poz. 1376) nakłada obowiązek oceny słuchu począwszy od okresu noworodkowego i niemowlęcego, aż do ukończenia 13. roku życia.

W Polsce prowadzone są od wielu lat dwa niezależne programy, które wzajemnie się uzupełniają:

  • Program powszechnych badań przesiewowych słuchu u noworodków, prowadzony od 2002 r. przez Fundację „Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy”, którego celem jest wykrywanie wrodzonych zaburzeń słuchu. Dzięki temu programowi wykrywane są głębokie ubytki słuchu u 1-2 noworodków na tysiąc nowo narodzonych dzieci.
  • Programy badań przesiewowych słuchu u dzieci w wieku szkolnym (7-12 lat), których celem jest wykrycie nabytych zaburzeń słuchu typu przewodzeniowego, odbiorczego lub centralnego, zaburzeń wrodzonych ujawniających się w okresie późniejszym oraz innych problemów związanych ze słuchem, jak np. szumy uszne. Realizacja tych programów umożliwia wykrywanie różnego rodzaju zaburzeń słuchu u co piątego dziecka.

 

NZOZ Słuchmed Centrum Diagnostyki, Terapii i Rehabilitacji Słuchu i Mowy uzyskało status ośrodka III poziomu w Programie Powszechnych Przesiewowych Badań Słuchu u Noworodków, prowadzonym we współpracy z Fundacją WOŚP. Zainteresowani rodzice i opiekunowie mogą dzwonić na nr 81 443 04 44.

źródło: www.kurierlubelski.pl
 autorka: Monika Fajge
© 2015 ACS Słuchmed - dane kontaktowe, infolinia 801 000 819
projekt i wykonanie itp media